Etykiety

pidżi (35) ptaki (30) dolina odry (23) gęsi (23) motyle (23) niszczenie przyrody (23) Turawa (22) ważki (22) bociany (21) drapole (20) mewy (20) stada (19) góry (16) siewki (14) dewastacja (10) owady (10) rajd ptasiarzy (10) stado (10) zmiany klimatyczne (10) gogolin drzewa (9) przeloty (9) rolnictwo (9) księżyc (8) dzierżno (7) las (7) migracja (6) myślistwo (6) plaskowyż głubczycki (6) Utrata (5) osadniki Strzelce Op (5) stawy tułowickie (5) osadniki (4) parki narodowe (4) storczyki (4) łabędzie (4) żołny (4) żuraw (4) biegus zmienny (3) bocian (3) błotniak łąkowy (3) cyraneczki (3) gogolin kamieniołomy (3) las naturalny (3) modliszki (3) piotrówka (3) rzeka (3) sokół wędrowny (3) wróble (3) wycinki (3) zrównoważony rozwój (3) Jesioniki (2) Park Narodowy w Austrii (2) Rogów Opolski (2) biała (2) dziki park (2) dęby (2) kotlarnia (2) mppl (2) nietoperze (2) ochrona przyrody (2) orlik (2) park w Rogowie (2) raniuszek (2) rybołów (2) rzekotka (2) wydmy (2) łączki A4 (2) Białowieża (1) Strzeleczki (1) ambona (1) bagno (1) bewiki (1) blotniak stepowy (1) brzegówki (1) budki dla jerzyków (1) czapla (1) drapolicz (1) erozja (1) gąsiorowice (1) jemioła (1) kotewka (1) krasowa (1) krynica morska (1) kumak (1) kurhannik (1) kwiecień (1) mamidło (1) mochów (1) ochrona (1) ojcowski park narodowy (1) opryski (1) oprzędy (1) postrzałek (1) rozlewiska (1) rybitwa (1) siwerniak (1) stepowienie (1) storczyk blady (1) strach na ptaki (1) szpak (1) słowacja (1) trzmiele (1) uhla (1) wejmutka (1) widmo brockenu (1) zabezpieczenia antykolizyjne dla ptaków (1) zaćmienie słońca (1) znaczki skrzydłowe (1) znaki (1)

sobota, 14 września 2013

sokoliki na koniec lata

Strzałeczka.
Ten wpis poświęcam zwrotnym drapolkom jakimi są "małe sokoły". Za dużo pisać nie będę bo kto chciałby dowiedzieć się czegoś więcej o tych drapolkach znajdzie wszystko w sieci. Napisze jeno iż przedstawię tu na razie dwa gatunki: kobuza i kobczyka. Pustułka u nas obecna jest cały rok więc na fotach jeszcze na pewno zagości-teraz mogę ją ominąć. Natomiast oba wymienione wcześniej sokoliki odlatują na południe choć kobczyk jest przykładem gatunku z południa pojawiającego się jakby regularniej późnym latem. W tym roku na samym śląsku notowanych jest nie mniej stwierdzeń co w zeszłym bardzo bogatym w obserwy tego sokolika.Ja do wczoraj nie miałem tej "jesieni" jeszcze przyjemności widzieć tego ptaszka, dlatego popołudniowa wyprawa w okolice Dolnej (między Góry Św Anny i Strzelce Op) podczas której wytropiłem w końcu młodego "vespertinusa" bardzo mnie ucieszyła.Ptaka wypatrzyłem z dużej odległości, ale podjechałem go i mimo słabawego światełka cosik tam poczyniłem digi-stajli. Najpierw fotka środowiska w jakim spotkać można te ptaszki najczęściej.

akurat przed chwila przeszła mała burza


gimnastyka kobczyka :-)
młody kobczyk ma jakby "podbite oczy" i bardzo jasny policzek i czoło, wierzch głowy ochrowy.Jak rozłoży skrzydła widać mocną czarna krawędź na piórach lotnych.






 Dzisiaj natomiast na dnie spuszczanej Turawy obserwowałem młodego kobuza. Ptaszek był niezbyt płochliwy i dosyć długo pozwalał mi na obserwacje. Kobuzy na Turawie i generalnie nad wodą pojawiają się podczas przelotów dosyć często a to z powodu sporej ilości ważek które kobuzy chętnie zjadają.
Tak wygląda teraz Turawa - warto zaglądać bo oprócz ptaków drapieżnych sporo wodno-blotnego ptastwa jest tam obecne.

krajobraz jak nad morzem północnym podczas odplywu
młody ptak nie ma jeszcze czerwonych nogawic


wszystkie fotki robiłem z "przyłożenia" czyli digi
Jak widać kobuza obfociłem z każdej strony - śliczny ptak. W tej pozycji od kobczyka różni się w sposób zasadniczy choć w locie akurat łatwo o pomyłkę szczególnie u ptaków juwenalnych.




Skoro wspomniałem o Turawie to następny wpis zrobię o ptakach widzianych przeze mnie w ciągu ostatnich 2-3 łikendów, a było troszkę ciekawych ptakenów..........
No to sija lejter :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz