Etykiety

pidżi (34) ptaki (30) motyle (23) Turawa (22) gęsi (22) niszczenie przyrody (22) ważki (22) bociany (21) drapole (20) mewy (20) stada (19) dolina odry (18) góry (16) siewki (14) dewastacja (10) owady (10) rajd ptasiarzy (10) stado (10) zmiany klimatyczne (10) gogolin drzewa (9) przeloty (9) księżyc (8) rolnictwo (8) dzierżno (7) las (7) migracja (6) myślistwo (6) plaskowyż głubczycki (6) osadniki Strzelce Op (5) stawy tułowickie (5) Utrata (4) osadniki (4) parki narodowe (4) storczyki (4) łabędzie (4) żołny (4) żuraw (4) biegus zmienny (3) bocian (3) błotniak łąkowy (3) cyraneczki (3) gogolin kamieniołomy (3) las naturalny (3) modliszki (3) piotrówka (3) rzeka (3) sokół wędrowny (3) wróble (3) wycinki (3) zrównoważony rozwój (3) Jesioniki (2) Park Narodowy w Austrii (2) Rogów Opolski (2) biała (2) dziki park (2) dęby (2) kotlarnia (2) mppl (2) nietoperze (2) ochrona przyrody (2) orlik (2) park w Rogowie (2) raniuszek (2) rybołów (2) rzekotka (2) wydmy (2) łączki A4 (2) Białowieża (1) Strzeleczki (1) ambona (1) bagno (1) bewiki (1) blotniak stepowy (1) brzegówki (1) budki dla jerzyków (1) czapla (1) drapolicz (1) erozja (1) gąsiorowice (1) jemioła (1) kotewka (1) krasowa (1) krynica morska (1) kumak (1) kurhannik (1) kwiecień (1) mamidło (1) mochów (1) ochrona (1) ojcowski park narodowy (1) opryski (1) oprzędy (1) postrzałek (1) rozlewiska (1) rybitwa (1) siwerniak (1) stepowienie (1) storczyk blady (1) strach na ptaki (1) szpak (1) słowacja (1) trzmiele (1) uhla (1) wejmutka (1) widmo brockenu (1) zabezpieczenia antykolizyjne dla ptaków (1) zaćmienie słońca (1) znaczki skrzydłowe (1) znaki (1)

poniedziałek, 4 grudnia 2017

NIe mój step, moja tundra

Tytuł zaraz się wyjaśni - step, bo skala wycinek jakby na złość temu mojemu ostatniemu wpisowi znów przybrała na sile. Nazwał bym to co się dzieje spalinowym amokiem. Tnie się wszystko co ma więcej niż 3 metry i praktycznie wszędzie. Głupota i ignorancja władz a i często "zwykłych" ludzi nie potrafiących zrozumieć, że odpowiednio pielęgnowane drzewo to nie zielony morderca  sięga stratosfery. Czy ludzi już kompletnie smog zamroczył?
BRUKARZ w natarciu - rżnie jak oszalały
Na razie drzewa nam pomagają w tym by żyć lepiej i zdrowiej, są siedliskiem coraz rzadszych zwierząt i pożytkiem dla owadów zapylających bez których miodków i dżemów matoły nie postawia na swe stoły.
A co z krajobrazem kulturowym miast i miasteczek? Te drzewa zapewne sadzili wasi dziadkowie i pradziadkowie - szacunku dla nich nie macie? Wystarczy popatrzeć na poezję artysty i miłośnika śląskiej ziemi pana Lipkę - on się pewnie teraz w grobie przewraca widząc jak stepowieje jego ukochana mała ojczyzna. Barbarzyństwo się panoszy i to naprawdę budzi mój strach, że im kto głupszy tym mu więcej ludzi brawo bije. Przerażające rzeczy! Skąd to bagno moralne wypełzło - aaa, w sumie nieważne, niech tam wraca bo go czuć po całej okolicy.


Teraz coś zaprawdę z tereni gdzie choć czasem udaje mi się zapomnieć podłościach czynionych matce ziemi i nieukach rządzących wspólnym dobrem.
Jak pisałem dwa tygodnie temu nalot czeczotek ogromniasty - ja w ciągu swego życia nie widziałem ich jeszcze tylu  - gdzie się nie ruszę słychać stadka lub pojedyncze osobniki.
Dwa tygodnie temu robiłem pieszą rundkę dookoła Gogolina i w stadku 10 osobników udało mi się wypatrzeć jedną tundrową - to drugi weselszy człon tytułu wpisu.
Oczywiście obserwacja musi jeszcze zostać zaakceptowana przez Komisje Faunistyczną (taką ptasią radę znawców ;-) i dopiero wtedy będzie miała wartość naukową.
Taka mała śnieżynka z dalekiej północy.
biały kuper to jedna z cech
fajniutki białasek - widać malutką ciemną kreseczkę na podogoniu - druga cecha
kolega znawca pomógł mi ją oznaczyć - pisał że to dorosły samiec
fajnie się dała obfocić
Cieszy mnie samodzielne wyhaczanie ciekawych okazów bo niesie o wiele większe emocje niż obserwacje ptaków znalezionych wcześniej przez kogoś innego.
Teraz parę fotek krajobrazowych ze spacerku.
kompozycja z balotów
Jak to zobaczyłem to pomyślałem że z takich rzeczy można by robić jakieś tymczasowe ekrany antyhałasowe lub ogrodzenia - a może ktoś by znalazł jeszcze inne zastosowanie? W słomę można by wsadzić pewnie kilka różnych gatunków roślin. Może jako wertykalne ogrody antysmogowe by się to sprawdziło? Hmmmm
pozostałości pałącu na Zakrzowie
 następne fotki z łączki z innego już czasu i miejsca - położonej koło Smolarni.Tam fociłęm sarny i  oczywiście stwierdziłem także czeczotki.
mała sawanna, tylko zamiast zeber sarny byli
duże białe lustro mówi obserwatorowi że zwierz jest zaniepokojony
Wracając zahaczyłem o zimowe miejsce zbiórek uszatek - no niestety , co rok jest ich tam coraz mniej. Była tylko jedna sowa - za rok pewnie nie będzie nic. Tam też mocno pokrojono drzewa więc się nie dziwię że sowy nie przylatują.Co my wyczyniamy z naszym otoczeniem?
kryptyczne upierzenie uszatki upodabnia ją do kory drzewa.
Zaraz po łikedzie spadł śnieg i choć jest go niewiele troszkę rozjaśnia mrok smogu naszego powszedniego. W niedzielę troszkę pospacerowałem w okolicach mojego kwadratu badawczego w Krępnej. Niewiele się działo, ale że słoneczko momentami przebijało się przez chmury to i przyjemniej się człekowi maszerowało.
nawłociowe zakole
Choć takie miejsca określamy mianem nieużytków to wiosna są one domem wielu zwierząt a zimą stanowią bogatą stołówkę dla wielu ptaków. Jakiż więc to nieużytek pytam? :-)
pan gil żeruje na nawłoci
teraz jeszcze parę fot ciotek czeczotek. A niech zostanie po nalocie jak najobfitszy foto ślad.
przyróżowiony jegomość
ten z okolic Goldu, tu wczoraj miałem chyba koleją tundre, ale poleciała bez foty :-(
to mi też wygląda na zwyczajną akurat
Na koniec coś z dwóch różnych planet ornitologicznych: kolorowy samochwała i dwa dumne ścierwojadki z Rozwadzy. Fajnie darły dziobki te nasze ponoć herbowe orłany.

wyszedł na spacer.....
i tymże ostro-pazurnym akcentem żegnam się i choć nerwa mam strasznego jakoś musze se radzić
Pozdrawiam wszystkich ludzi szanujących drzewa i otoczenie - niech zielona moc będzie z nami. Musimy być silni bo trocinowe faraony będą dalej uskuteczniać swą idiotyczną politykę upiększania i przerabiania unijnej kasy kosztem drzew, przyrody i naszego zdrowia. Na pochybel im, niech zczezną!
Ave zielone!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz