Etykiety

pidżi (35) ptaki (30) dolina odry (23) gęsi (23) motyle (23) niszczenie przyrody (23) Turawa (22) ważki (22) bociany (21) drapole (20) mewy (20) stada (19) góry (16) siewki (14) dewastacja (10) owady (10) rajd ptasiarzy (10) stado (10) zmiany klimatyczne (10) gogolin drzewa (9) przeloty (9) rolnictwo (9) księżyc (8) dzierżno (7) las (7) migracja (6) myślistwo (6) plaskowyż głubczycki (6) Utrata (5) osadniki Strzelce Op (5) stawy tułowickie (5) osadniki (4) parki narodowe (4) storczyki (4) łabędzie (4) żołny (4) żuraw (4) biegus zmienny (3) bocian (3) błotniak łąkowy (3) cyraneczki (3) gogolin kamieniołomy (3) las naturalny (3) modliszki (3) piotrówka (3) rzeka (3) sokół wędrowny (3) wróble (3) wycinki (3) zrównoważony rozwój (3) Jesioniki (2) Park Narodowy w Austrii (2) Rogów Opolski (2) biała (2) dziki park (2) dęby (2) kotlarnia (2) mppl (2) nietoperze (2) ochrona przyrody (2) orlik (2) park w Rogowie (2) raniuszek (2) rybołów (2) rzekotka (2) wydmy (2) łączki A4 (2) Białowieża (1) Strzeleczki (1) ambona (1) bagno (1) bewiki (1) blotniak stepowy (1) brzegówki (1) budki dla jerzyków (1) czapla (1) drapolicz (1) erozja (1) gąsiorowice (1) jemioła (1) kotewka (1) krasowa (1) krynica morska (1) kumak (1) kurhannik (1) kwiecień (1) mamidło (1) mochów (1) ochrona (1) ojcowski park narodowy (1) opryski (1) oprzędy (1) postrzałek (1) rozlewiska (1) rybitwa (1) siwerniak (1) stepowienie (1) storczyk blady (1) strach na ptaki (1) szpak (1) słowacja (1) trzmiele (1) uhla (1) wejmutka (1) widmo brockenu (1) zabezpieczenia antykolizyjne dla ptaków (1) zaćmienie słońca (1) znaczki skrzydłowe (1) znaki (1)

poniedziałek, 21 października 2013

więcej północników :-)

Pół-nocniki to w mojej gwarze fristajlowej przylotne ptaszki co to je głównie można u nas zimą spotkać. Tak, tak, są gatunki skrzydlaków traktujące Polsze jak nie przymierzając boćki Afrike. Jest też wiele gatunków co to niby cały rok można obserwować, ale to zmyłka bo "nasze" lecą na południe a ich miejsce zajmują przybysze z północy (gawrony, sójki, & so on). I właśnie nie o takich będzie tylko o "oryginalnych" nielęgowych w Polsce przybyszach z nordeast,łest i nordnord :-)
W sobotę na żyznych polach Opolszczyzny czyli PiDżi w okolicach Głogówka widziałem 2 kosmacze. Warunki do obserwacji mega przerypane bo mgła mi zamulała pole widzenia prawie do południa! A na prognozie pokazywali max do 9-10.  ZAŻALENIE do Dżia!  :-)
prawie południe a dalej ćmi

za chwile było orrajt na szczęście
Jak tylko się widniej zrobiło to i na niebie  przylukałem  ptaszory: najpierw kilka myszaków, mew, czajki w przelocie, rzeczone kosmacze i krążącego jastrzębia.
młody myszołów włochaty czyli POŁNOCNIK :-)
 Po zejściu mgły czasu na teren niewiele mi zostało - trza było do dom wracać, ale na jeszcze jedna fajną miejscówkę w dolinie rzeczki Straduni uderzyłem na chwile. Tam znów czajki, mewy, krążące myszołowy i najprawdopodobniej 4 siewki złote w stadzie ok 40 czajek.No i słoneczko ładnie grzejące i oby jak najdłużej- zima jeszcze niech sie "fszczyma" :-)
pożegnalne ujęcie z doliny Straduni
 Sobota skończona, czas na niedzielne ptaszki z okolic Opola tym razem. W niedzielne południe bujałem po opolskim hasioku i kamionce Bolko. Na śmieciu mew akurat mało, ale w pobliżu na jazzie (czyt Dżezie) w Groszowicach pare mewiszonów siedziało na barierkach wystawiając na widok publiczne swe świeżo umyte ozdobione biżutrią skoki i golenie :-)
z lewej cos ala argentat, środek "kaska" z biżuterią a po prawej "michałek"?
 Na polu za odrą obok hasioka trafiłem spore stadko koleżanek śmieciożerców. Nie za bardzo chciały współpracować, no cosik wylukałem.
"pełnoletni" fuskus
 Zaglądnąłem jeszcze na kamionke Bolsko nie licząc na fajerwerki. Bliski widok 4 ogorzałek miło mnie zaskoczył - to kolejny "tytułowy" gatunek :-) parka dorosłych ptaków i 2 młode ładnie dały się obserwować.
parka dorołsych ogorzalek, młodych nie focilem.
 I jeszcze parę ujęć drejka: gość ma klasę :-) W kilku wybranych strzałach można se pooglądać profil głowy, paznokieć na dziobie i kolor oczka.

mimo, że to didżi fajnie wyszedł metaliczny połysk na piórach głowy

 Popołudniowy rodzinny spacer w okolicach Odry w Krapkowicach nie przyniósł już żadnych spektakularnych obserwacji ale stwierdziłem obecność gili i jerów - następni goście co to będą u nas zimować!
Natomiast auwiderzejn mówić będę ujęciem niepozornego "chaszczmajstra" ze starorzecza co to od nas odlatuje i zima ciężko go spotkać.
pokrzywnica





Pokrzywnica i jej szare lica...........
Ten rym  kończy moje słowne wypocinki za które mówie sorygregory, ale mówiłem Ci Lucek ja tu jeszcze wróce :-)))
Baaaaj!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz